Gratis Challenge:
Speciaal voor therapeuten die werken met kinderen in de gezinstherapie.
Waarom is gedragsverandering moeilijk?
Het Backwards Bicycle experiment voor begrip en mildheid
Geregeld hoor ik in mijn praktijk de frustraties van ouders:
“We weten wat we moeten doen als ouders!
We snappen het, maar toch lukt het ons ondanks alle inzet en liefdevolle pogingen niet!”
Of:
“Onze zoon weet nu toch wat hij kan doen als hij boos wordt! Hoezo doet hij het niet.
Ik denk dat hij ons bewust manipuleert of het met opzet doet! Super frustrerend!”
Waarom is gedragsverandering zo moeilijk?
En hoe ontwikkel je hierin mildheid, begrip en zachtheid?
Ouders delen gereleld hun moeilijkheden om gedrag bij zichzelf of hun kinderen te veranderen, waarbij ze weten wat te doen maar het toch niet lukt. Vaak ontstaat dan een gevoel van falen en onmacht. Dit niet alleen bij ouders zelf, maar ook bij hun kinderen. Kinderen kunnen hierdoor een innerlijk werkmodel ontwikkelen waarin ze twijfelen aan hun eigen kunnen, zich schuldig voelen over de sfeer in huis, of denken te falen ondanks hun kennis.
In deze blog neem ik je mee in hoe het Backwards Bicycle experiment kan worden ingezet in het therapieproces en mildheid, begrip en zachtheid kan onstaan waarom gedragsverandering zo moeilijk is. Dit experiment illustreert dat weten niet automatisch gelijk staat aan kunnen toepassen en benadrukt de uitdaging van het creëren van nieuwe verbindingen in de hersenen, zowel bij kinderen als ouders. Maar het biedt ook begrip en erkenning: verandering vereist oefening, fouten maken is oké en elke poging brengt een kans op groei met zich mee.
Het Backwards Bicycle Experiment
Het experiment met de backwards bicycle, zoals geïllustreerd in een bekende video van Smarter Every Day, werpt licht op de moeilijkheid van verandering. Het onthult dat iets weten niet automatisch betekent dat je het kunt toepassen, en biedt ouders en kinderen een ander perspectief op verandering, begrip en mildheid.
Verbindingen in de hersenen
Kinderen weten soms wat ze zouden moeten doen in bepaalde situaties, en ouders begrijpen de theoretische uitleg en doorzien niet-helpende interactiepatronen. Maar het ‘weten’ vertaalt zich niet altijd naar directe toepassing. De ‘backwards bicycle’ laat zien dat het creëren van nieuwe verbindingen in onze hersenen, of het nu gaat om fietsen of gedragsverandering, een uitdaging is.
Confucius en de weg naar begrip
Confucius zei ooit: “Ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Ik doe en ik begrijp.”
Deze woorden weerspiegelen de kern van het backwards bicycle experiment. Het vraagt niet alleen om te horen of te zien, maar om te doen – om daadwerkelijk de verandering te ervaren. Dus, laten we niet alleen praten over wat we weten, laten we het doen en begrijpen dat groei en verandering een proces zijn van vallen en opstaan.
Wil jij jouw therapeutische gereedschapskist verder uitbreiden, kijk dan eens bij mijn twee effectieve en super praktische ervaringsgerichte methoden: ervaringsgericht werken met kinderen (KIB-methode) en ervaringsgericht werken met gezinnen (GIB-methode). In mijn deze trainingen deel ik praktische inzichten, effectieve interventies en bruikbare strategieën die je direct kunt integreren in je werk.
Over Manon
Manon Gervink is psychomotorisch therapeut, systeemtherapeut & training ervaringsgerichte therapie.
Als psychomotorisch therapeut en systeemtherapeut werkt ze ruim 15 jaar ervaringsgericht met (hoogbegaafde) kinderen, jongeren en gezinnen.
Hoe ik je verder kan helpen?
Kind in Beweging
Als kindertherapeut streef je naar echte verandering, maar je merkt dat alleen praten niet voldoende is. Je wilt kinderen meer laten ervaren doen doen.
De KIB-methode biedt je dé oplossing om kinderen effectief te begeleiden in hun emotionele ontwikkeling en groei. Je leert om ervarings- en lichaamsgericht te werken, wat leidt tot diepgaande veranderingen en blijvende resultaten.
Gezin in Beweging
Als therapeut wil jij gezinnen helpen om stress en conflicten om te zetten in plezier, ontspanning en verbinding. Je begrijpt dat werken met alleen het kind of de ouders niet genoeg is.
Met de GIB-methode leer je ervaringsgerichte interventies toe te passen zodat je het onzichtbare zichtbaar maakt, wat leidt tot waardevolle doorbraken in de therapie.