Laatste kans:
De module lichaamsgericht werken met kinderen is nog te volgen tot 6 december!

Window of Tolerance en kinderen

Therapeutische Kracht van Bellenblazen

Ontdek hoe je ‘Bellenblazen’ therapeutisch kunt inzetten! Deze speelse activiteit helpt kinderen bij het reguleren van hun emoties en het vergroten van hun window of tolerance. Hoewel bellenblazen simpel lijkt, heeft het diepere therapeutische waarde, vooral als we het bekijken vanuit het theoretisch raamwerk van de window of tolerance – een concept dat verwijst naar de emotionele ruimte waarin kinderen zich veilig en in balans voelen.

Window of Tolerance: Wat is het en waarom is het belangrijk?

De window of tolerance is het emotionele raam waarin kinderen zich goed kunnen voelen, in balans zijn en effectief kunnen reageren op stressvolle situaties. Wanneer kinderen buiten dit raam vallen, kunnen ze in hyperarousal (overweldigd raken) of hypoarousal (verdoofd of afgesloten raken) terechtkomen. Bellenblazen helpt kinderen om bewust te worden van deze toestanden en biedt een eenvoudige manier om het raam van tolerantie te vergroten.

    Hypo- en Hyperbellenblaas: Spelen met de Window of Tolerance

    Bellenblazen biedt een geweldige manier voor kinderen om verschillende arousaltoestanden te leren herkennen, zoals vechten, vluchten en bevriezen. Door gebruik te maken van hun ademhaling, kunnen kinderen leren hoe ze zichzelf kunnen reguleren. Dit proces bevordert niet alleen hun emotionele welzijn, maar versterkt ook hun verbinding met hun lichaam.

      Hoe het werkt?

      Ga samen bellenblazen. Vraag het kind om zich voor te stellen dat elke uitademing een bel is die zweeft, net zoals de bellen die je blaast met een bellenblaas. Als het kind uitademt, blaast het een bel uit met zijn of haar bellenblaas. Door deze verschillende ademhalingstechnieken te ervaren, leren kinderen zich bewust te worden van hun eigen emotionele toestand en leren ze hoe ze hun window of tolerance kunnen vergroten.

       

      Window of tolerance kinderen verbeelding

      Herkennen van Hypo- en Hyperarousal

      Tijdens de oefening kunnen kinderen leren om hun arousaltoestanden te herkennen:

      Hypoarousal: Laat kinderen grote (hypo) bellen blazen door langzaam en met een lange uitademing te ademen. Vraag hen om hun lichaamswaarnemingen op te merken. Voelen ze zich rustig of zijn er andere sensaties in hun lichaam?

      Hyperarousal: Moedig de kinderen aan om snel kleine (hyper) bellen te blazen. Dit gebeurt met een snelle, korte ademhaling. Laat ze ook hierbij hun lichaamswaarnemingen opmerken. Hoe voelt het om snel te ademen? Welke spanning of energie ervaren ze?

      Door deze verschillende manieren van bellenblazen te ervaren, krijgen kinderen de kans om hun eigen staat van zijn te onderzoeken en te begrijpen. Dit is een belangrijke stap in hun zelfregulatie.

      Zelfregulatie en Bewustwording

      Tijdens het bellenblazen kunnen kinderen de ‘bestuurder’ van hun ademhaling worden. Dit helpt hen te leren hoe ze hun zenuwstelsel kunnen beïnvloeden. Vraag hen: “Welke manier van blazen voelt fijn?” “Wat past het beste bij je?”

      Het ontwikkelen van zelfregulatie is cruciaal voor kinderen, vooral in een wereld die vol prikkels en stressoren zit. Door hen te leren hoe ze hun ademhaling kunnen aanpassen, krijgen ze een waardevol instrument in handen om hun emoties en reacties te beheersen.

      In mijn blog over de Jacobson-methode heb ik besproken hoe lichamelijke technieken zoals spierspanning kunnen bijdragen aan ontspanning en emotionele regulatie. Bellenblazen is een vergelijkbare techniek die kinderen helpt hun zenuwstelsel te kalmeren en weer in hun window of tolerance te komen.

      Window of tolerance zelfregulatie

      Positieve Sociale Verbinding

      Een van de mooiste aspecten van bellenblazen is de positieve sociale verbinding die het creëert. Geef positieve feedback en moedig de kinderen aan terwijl ze hun bellenblaas-vaardigheden oefenen. Dit helpt hen zich zelfverzekerd en verbonden te voelen. Wanneer kinderen samen plezier hebben, versterkt dit hun gevoel van verbinding en geeft hen het idee: “Ik ben belangrijk!”

      Bellenblazen bij Andere Hulpvragen en Thema’s

      Bellenblazen kan niet alleen een speelse en ontspannende activiteit zijn; het kan ook ingezet worden bij andere hulpvragen en thema’s. Denk hierbij aan:

      Co-regulatie in de ouder-kind interactie: Ouders kunnen samen met hun kinderen bellenblazen, wat hen helpt om hun verbinding te versterken en elkaar te ondersteunen in momenten van stress.

      Stellen van grenzen: Bellenblazen kan helpen bij het leren van grenzen, zowel voor kinderen als voor ouders. Het biedt een speelse manier om gesprekken over grenzen te voeren zonder dat het te zwaar aanvoelt.

      Rouwverwerking: In momenten van verlies kan bellenblazen helpen om emoties te verkennen en een veilige ruimte te creëren voor kinderen om te rouwen.

      Er zijn echt enorm veel mogelijkheden, en bellenblazen is slechts één van de ruim 150 oefeningen uit de Kind in Beweging-methode.

      Waarom Werkt Bellenblazen?

      Bellenblazen is effectief omdat het zowel beweging als spel combineert – twee krachtige elementen voor de emotionele ontwikkeling van kinderen. Kinderen reageren goed op speelse activiteiten, en door iets te doen dat ze leuk vinden, kunnen ze gemakkelijker leren over zelfregulatie en het vergroten van hun window of tolerance. Deze techniek helpt hen om op een luchtige manier met emoties om te gaan en hun zenuwstelsel in balans te brengen.

       

      Ben jij nieuwsgierig geworden?

      Wil jij meer lichaamsgericht werken met kinderen? Bellenblazen en andere technieken uit de Kind in Beweging-methode bieden krachtige tools voor therapeuten die kinderen willen ondersteunen met hun emotionele en sociale ontwikkeling. Neem gerust contact op voor meer informatie over de KIB-methode en ontdek hoe deze speelse en effectieve aanpak jouw praktijk kan verrijken!

      Over Manon

      Manon Gervink is psychomotorisch therapeut, systeemtherapeut & training ervaringsgerichte therapie.
      Als psychomotorisch therapeut en systeemtherapeut werkt ze ruim 15 jaar ervaringsgericht met (hoogbegaafde) kinderen, jongeren en gezinnen.

      Hoe ik je verder kan helpen?

      Kind in Beweging

      Als kindertherapeut streef je naar echte verandering, maar je merkt dat alleen praten niet voldoende is. Je wilt kinderen meer laten ervaren doen doen. 

      De KIB-methode biedt je dé oplossing om kinderen effectief te begeleiden in hun emotionele ontwikkeling en groei. Je leert om ervarings- en lichaamsgericht te werken, wat leidt tot diepgaande veranderingen en blijvende resultaten.

      Gezin in Beweging

      Als therapeut wil jij gezinnen helpen om stress en conflicten om te zetten in plezier, ontspanning en verbinding. Je begrijpt dat werken met alleen het kind of de ouders niet genoeg is.

      Met de GIB-methode leer je ervaringsgerichte interventies toe te passen zodat je het onzichtbare zichtbaar maakt, wat leidt tot waardevolle doorbraken in de therapie.

      Liever eerst nog wat lezen of luisteren?