Nu starten met lichaamsgericht werken?
Tot 2 juli ontvang je waardevolle extra’s en voordelen bij je inschrijving.

Oefeningen sociale vaardigheden?

Alleen zinvol als het lichaam zich veilig voelt.

Een kind dat geen contact maakt.
Dat niets durft te zeggen in een groep.
Dat over grenzen gaat of geen grenzen aangeeft.
Dat zich terugtrekt of juist bepalend gedrag laat zien.

Je ziet het op het schoolplein en tijdens het samenspelen.
En dan komt vaak de vraag:

“Hoe help ik dit kind om beter te functioneren in sociale situaties?”

Onze automatische reactie als professional om te helpen is logisch:
Je zoekt een werkvorm. Een vaardigheidsspel. Een rollenspel misschien.
Want: sociaal gedrag kun je oefenen. Toch?

Ja… en nee.
Niet elk kind is op dat moment in staat om te oefenen,
zeker niet als het lichaam iets anders vertelt dan het hoofd.

Sociaal gedrag oefenen lukt pas als het lichaam meedoet - Kind in Beweging

Sociale oefeningen beginnen niet in het hoofd, maar in het lichaam en in relatie met de ander

We denken vaak dat sociale vaardigheden cognitief en door te oefenen aan te leren zijn:
hoe je samenwerkt, een gesprek start, nee zegt of op je beurt wacht.

Maar sociaal contact is méér dan een vaardigheid.
Het is jezelf veilig voelen bij jezelf en in contact met de ander.

Het vraagt dat een kind zich veilig voelt in nabijheid.
Zichzelf mag laten zien. Gevoelens mag uiten.
Durft te vertrouwen in de ander zonder terecht te komen in automatische overleefreacties zoals vechten, vluchten of bevriezen.

Als dat nog niet lukt, zie je geen onwil maar onvermogen,
omdat het kind zich lichamelijk beschermt.

Wat je ziet, is niet altijd wat er speelt

Misschien werkt een kind keurig mee in een rollenspel.
Maar zodra het contact spannend wordt,
raakt het lichamelijk getriggerd en zal het reageren met beschermgedrag.

Superlogisch.

En dan ontstaan de gedachten:
“Hij doet het hier wel… maar op school lukt het niet.”
“Ze vervalt steeds in hetzelfde patroon.”

Dan weet je: het lichaam doet nog niet mee.
Wat er van buiten zichtbaar is, zegt nog weinig over wat er van binnen gebeurt.

Beschermingsgedrag bij kinderen tijdens sociale interacties – systemisch en lichaamsgericht kijken

Dus waar begin je dan wél?

In de vernieuwde module Sociale Vaardigheden van de Kind in Beweging methode werken we niet van buiten naar binnen, maar andersom.

We beginnen bij de gebroken verbinding in het lijf.
Herkennen en erkennen dat er lichamelijke blokkades zijn die subtiele signalen afgeven:
het voelt niet pluis en het is niet veilig!

Vervolgens kijk je op welk specifiek lichamelijk thema een kind nieuwe en corrigerende ervaringen mag opdoen.

Dus niet oefenen met ‘sociaal gedrag’ of ‘sociale vaardigheden’.
Het gaat om het creëren van nieuwe ervaringen waarin het lichaam mag voelen:
ik ben veilig, ik mag kiezen, ik mag contact maken.

En pas dan… ontstaat vanzelf beweging

Als het lijf ontspant en zich veilig voelt,
kan een kind weer uitreiken, afstemmen, begrenzen en verbinden.

Niet als trucje.
Maar van binnenuit.

 

Van binnenuit verbinding ervaren, sociaal gedrag begint met veiligheid in het lijf

Sociale vaardigheden en lichaamsgericht werken

Wanneer een kind vastloopt in contact bijvoorbeeld door terugtrekgedrag, geen grenzen aangeven of voortdurend de leiding nemen, is er vaak méér nodig dan het aanleren van sociale regels of het oefenen van gesprekstechnieken.

In zulke gevallen is het essentieel om kinderen ervarings- en lichaamsgericht te begeleiden binnen een goed onderbouwd theoretisch raamwerk, afgestemd op wat het individuele kind nodig heeft. Dit vraagt om méér dan het simpelweg inzetten van werkvormen. Het vraagt om een diepere benadering waarin het lichaam, de spanning en de veiligheid van het kind centraal staan. Pas dan kan sociaal gedrag zich van binnenuit ontwikkelen.

 

Wil jij deze manier van werken integreren in je werk met kinderen? 

Werk jij met kinderen die sociaal vastlopen en voel je dat er méér speelt dan alleen gedrag?

Dan is de Kind in Beweging methode iets voor jou.
In de vernieuwde module sociale interactie leer je in 3 stappen hoe je vastgelopen sociaal gedrag via het lichaam benadert:

Stap 1 – Herkennen van lichamelijke blokkades
Je leert de subtiele signalen van lichamelijke blokkades te herkennen bij kinderen en te koppelen aan een lichaamsgericht thema.

Stap 2 – Verkennen en begrijpen van de onderliggende reactie
Je leert hoe je samen met het kind leert begrijpen wat het lichaam probeert te beschermen in sociale situaties. Je maakt ruimte voor de lichamelijke ervaring zonder deze te forceren of meteen in gedrag om te willen zetten.

Stap 3 – Creëren van nieuwe, veilige ervaringen in contact
Je ontdekt hoe je met kleine, ervaringsgerichte interventies het lichaam uitnodigt tot ontspanning, verbinding en corrigerende (lichaams)ervaringen. Vanuit die basis kan sociaal gedrag vanzelf gaan stromen niet als aangeleerd trucje, maar als een belichaamde ervaring.

Enthousiast? Schrijf je in voor de Kind in Beweging. (nog plek voor 10 4 deelnemers)

Twijfel je of het past?
Stuur me gerust een bericht, dan denk ik graag met je mee.

Over Manon

Manon Gervink is psychomotorisch therapeut, systeemtherapeut & training ervaringsgerichte therapie.
Als psychomotorisch therapeut en systeemtherapeut werkt ze ruim 15 jaar ervaringsgericht met (hoogbegaafde) kinderen, jongeren en gezinnen.

Hoe ik je verder kan helpen?

Kind in Beweging

Als kindertherapeut streef je naar echte verandering, maar je merkt dat alleen praten niet voldoende is. Je wilt kinderen meer laten ervaren doen doen. 

De KIB-methode biedt je dé oplossing om kinderen effectief te begeleiden in hun emotionele ontwikkeling en groei. Je leert om ervarings- en lichaamsgericht te werken, wat leidt tot diepgaande veranderingen en blijvende resultaten.

Gezin in Beweging

Als therapeut wil jij gezinnen helpen om stress en conflicten om te zetten in plezier, ontspanning en verbinding. Je begrijpt dat werken met alleen het kind of de ouders niet genoeg is.

Met de GIB-methode leer je ervaringsgerichte interventies toe te passen zodat je het onzichtbare zichtbaar maakt, wat leidt tot waardevolle doorbraken in de therapie.

Liever eerst nog wat lezen of luisteren?